Dünya ekonomik krizin eşiğinde! Hürmüz Boğazı neden önemli, en çok hangi ülke etkilenir?

İran, Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Kararı Alırken ABD’nin Hava Saldırısıyla Tetiklendi

ABD’nin İsrail ile işbirliği içinde İran’ın nükleer tesislerine düzenlediği hava saldırısı, İran’ı Hürmüz Boğazı’nı kapatmaya yönlendirdi. İran Meclisi, Hürmüz Boğazı’nın kapatılması için onay verdiğini açıkladı. Ancak nihai karar, İran Dini Lideri Ali Hamaney’e aittir.

Eğer Hamaney onaylarsa, İran Hürmüz Boğazı’nı mayınlar ve gemilerle kapatma planları yapacak. Dünyanın petrol tüketiminin beşte birini karşılayan bu boğaz, gemiler için erişilmez hale gelecek.

Vortexa’nın verilerine göre, Hürmüz Boğazı’ndan geçen günlük 17,8 milyon ile 20,8 milyon varil ham petrol, yakıt ve kondensat geçiyor. Bu boğazı kullanarak Asya’ya ham petrol ihraç eden OPEC üyeleri arasında Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt, Irak ve İran yer alıyor.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Nasıl Kapatabileceği

İran, Hürmüz Boğazı’nın girişine mayın döşeyerek ve ticari gemileri İHA’larla caydırarak boğazın tamamen kapanmasını sağlayabilir. İran Meclisi’nin kapatma kararının alınmasıyla birçok ticari gemi, boğazdan geri dönmeye başladı. Bender Abbas limanından boğaz boyunca mayın ve silah yerleştirme planlarıyla boğazın tamamen kapanması hedefleniyor.

Hürmüz Boğazı’ndan geçen ticari gemilerin güvenliğinden Bahreyn merkezli ABD 5. Filosu sorumludur. Boğaz kapatılırsa, ABD’nin desteğiyle 5. Filo, İran’a karşı bir deniz savaşı başlatabilir.

Ancak Hürmüz Boğazı’nın savunulabilir konumu, boğazın mayınlanmasıyla donanma için geçilmez bir bariyer oluşturabilir. ABD güçlerinin boğazı tekrar açması için İran’ın güneyinde çıkarma yapması ya da Birleşik Arap Emirlikleri ile işbirliği gerekebilir.

Eğer Hürmüz Boğazı Kapanırsa Ne Olur?

Hürmüz Boğazı’nın kapanması, dünya ekonomisinde derin bir krize yol açabilir ve İsrail’e saldıran Körfez Arap ülkelerinin savaşa katılma riskini beraberinde getirir. İran’ın petrol gelirinin yüzde 90’ından fazlası bu boğaz aracılığıyla sağlandığı için ticaret gelirlerinden yoksun kalacak ve savunma harcamalarının karşılanması zorlaşacak.

Çin ve Avrupa’dan Hürmüz Boğazı Açıklamaları

Çin Dışişleri Bakanlığı, Hürmüz Boğazı’nın kapatılmasına ilişkin uluslararası mal ve enerji ticareti için önemli bir güzergah olduğunu belirterek, bölgenin güvenliğinin uluslararası toplumun ortak çıkarına olduğunu vurguladı.

Avrupa Birliği Yüksek Temsilcisi Kallas, İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatmasının son derece tehlikeli olacağını ve kimse için iyi olmayacağını ifade etti.

Related Posts

New York borsası yükselişle açıldı

New York borsası, ABD’nin yeni ticaret anlaşmaları yapacağı beklentileriyle haftanın ilk işlem gününe yükselişle başladı. Açılışta Dow Jones endeksi, yüzde 0,46 artarak 44.020,66 puana çıktı.

Türk-İş Başkanı isyan etti: Grev zamanı geldiğinde herkes noksansız uygulayacak

İktidara yakınlığıyla bilinen Türk-İş Konfederasyonu Genel Başkanı Ergün Atalay, “Bugüne kadar bir arpa boyu kadar yol almadık. Grev zamanı geldiğinde herkes noksansız uygulayacak. Bununla ilgili hiç kimsenin tereddüdü olmasın.” ifadelerini kullandı.

Kara yolları için önemli duyuru: İşte kapatılan yollar ve trafik akış durumu (30 Haziran 2025)

Karayolları Genel Müdürlüğünün yol durumu bültenine göre, Anadolu Otoyolu’nun 11-13. kilometrelerinde Bolu Doğu-Bolu Batı kavşakları İstanbul istikametindeki üstyapı onarım çalışması nedeniyle ulaşım diğer istikametten iki yönlü ve kontrollü …

Bugün son gün: Araç sahiplerini ilgilendiriyor, kaçıran 140 bin TL ceza ödeyebilir

Ticari araç sahiplerinin Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) kapsamındaki montaj yükümlülüğü için bugün son gün. 30 Haziran’a kadar montaj işlemini tamamlamayanlara 28 bin TL’ye kadar para cezası kesilecek ve akaryakıt giderleri beyan edilemeyecek.

Merkez Bankası’nın temmuz toplantısından faiz indirimi beklentisi

“İkinci Dünya Savaşı sonrası kurulan düzen değişiyor; yeni ekonomik ekosistem kurulurken Türkiye doğru pozisyon alıyor”

Kamuda tasarruf yine sözde kaldı

Kamudaki 120 bin araçtan ihtiyaç fazlası olanların satılmasına karar verilmişti. Söz konusu araçların 1079’unun ihtiyaç fazlası olduğu iddia edildi. Satılan araç sayısı ise sadece 135’te kaldı.